Program premiowy jako motywacja dla pracowników

Program premiowy jako motywacja dla pracownikówKażdy pracownik posiada określony zakres obowiązków, które – zgodnie z założeniem – powinien wypełniać jak najlepiej.

Nietrudno jednak zauważyć, że bezpośredni wpływ na jakość uzyskiwanych efektów ma wiele czynników, począwszy od relacji z szefem, poprzez atmosferę w dziale i firmie, a na szeroko rozumianych programach premiowych skończywszy.

Czytelny i przejrzysty program premiowy

Bonusy pracownicze to nie tylko premia czy awans, istnieje wiele dodatkowych rozwiązań, które w znaczny sposób wpływają na zmotywowanie pracownika do większego wysiłku. Działanie to można zauważyć przede wszystkim w przypadku handlowców, których efekty zawodowe w znaczący sposób wpływają na rozwój firmy, przede wszystkim ekonomiczny.
W tym momencie pojawia się pytanie, w jaki sposób powinien być skonstruowany program premiowy dla handlowców, aby był zrozumiały, przejrzysty i czytelny?
Pierwszą kwestią jest określenie zadań do wykonania – nota bene, nie powinno być ich zbyt dużo, optymalna ilość to trzy-pięć zadań, których wykonanie pozwoli handlowcom otrzymać dodatkową premię. Ważnym czynnikiem jest także sposób oceny lub punktacji poszczególnych zadań – system punktowy powinien być skonstruowany w taki sposób, aby każdy handlowiec mógł w dowolnym momencie usiąść i policzyć, ile punktów już posiada, a ile musi zdobyć, by uzyskać możliwość otrzymania premii. Rozwiązanie to w znaczny sposób wpływa na racjonalną organizację pracy oraz optymalną efektywność uzyskiwanych wyników. Śmiało można więc stwierdzić, że czytelny i przejrzysty program premiowy sprawia, że handlowiec sam motywuje się do aktywności zawodowej.

Ambitne i racjonalne cele

Kolejną kwestią jest sposób premiowania – zbyt łatwe zadania nie będą stanowić dla handlowca żadnego wyzwania, a tym samym nie będą optymalnym motywatorem. Stawianie poprzeczki zbyt wysoko może natomiast sprawić, że handlowiec nie podejmie nawet próby sprostania zadaniom. Co gorsze, w sytuacji, gdy podejmie próbę, aczkolwiek nie uda mu się osiągnąć wymaganego celu, efekty mogą być odwrotne do pożądanych.
Jaki więc powinien być program premiowy? Ambitny, aczkolwiek z zachowaniem zdrowego dystansu. Zadania powinny być dostosowane do możliwości pracowników – dobrze skonstruowany program premiowy skutecznie zmotywuje handlowców do aktywnego działania, zapewniając wiele korzyści zarówno firmie, jak i samemu pracownikowi.
Inne metody wsparcia sprzedaży znajdziesz w artykule: http://www.edenred.pl/pl/programy-lojalnosciowe-wsparcie-sprzedazy

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *