Tradycyjne sklepy pod ostrzałem

Tradycyjne sklepy pod ostrzałemNawyki polskich konsumentów podlegają nieustannej zmianie. W poprzednich dekadach jedyną możliwością zakupu większości pożądanych dóbr było nabycie ich w sklepie stacjonarnym. W krajach bloku zachodniego funkcjonowały także przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż wysyłkową za pomocą katalogów z ofertą produktów umożliwiających złożenie zamówienia pocztą. Tą formę sprzedaży powszechnie kojarzono jednak z handlem towarami niskiej jakości lub o zawyżonych cenach, zaś zwrot wadliwego lub niechcianego zamówienia był najczęściej utrudniony, co pozostawiało większości konsumentów konieczność dokonywania zakupów w tradycyjnym sklepie.

Walka o klienta

Współczesny konsument ma do wyboru znacznie więcej kanałów dystrybucji dóbr – obok tradycyjnych sklepów i katalogów coraz popularniejsza staje się sprzedaż telefoniczna (niestety, podobnie jak ta prowadzona drogą pocztową, kojarzona z nierzetelnymi przedsiębiorcami), jednak prawdziwą rewolucję w handlu detalicznym wywołało dopiero pojawienie i upowszechnienie się internetu. Zakupy online wybiera coraz więcej polskich konsumentów, zwłaszcza z młodszych pokoleń i dużych ośrodków miejskich. Jako zaletę wskazują brak konieczności wychodzenia z domu i odwiedzania wielu sklepów położonych w różnych, często odległych od siebie lokalizacjach oraz szerszą ofertę produktów często w ogóle niedostępnych w okolicznych pawilonach; przedsiębiorcy wymieniają korzyści takie jak ograniczenie kosztów związanych z wynajmem i utrzymaniem nieruchomości oraz ograniczoną potrzebę zatrudniania pracowników.

Podobieństwo e-zakupów do zakupów tradycyjnych

Pomimo licznych korzyści internetowy handel cechuje się jednak tymi samymi wadami, co jego papierowe i telefoniczne odpowiedniki; zamawianie produktów, których nie można obejrzeć ani wypróbować zawsze wiąże się z ryzykiem. Zwolennicy tradycyjnych sklepów wskazują na możliwość zapoznania się z towarem przed dokonaniem zakupu oraz skorzystania z pomocy wykwalifikowanej kadry. Zakupy w sieci są również niedostępne dla osób starszych niekorzystających z komputerów i Internetu. Pomimo gwałtownej ekspansji handlu w Sieci możemy się więc spodziewać, że zakupy w sklepach stacjonarnych pozostaną najpopularniejszą formą zaopatrzenia się w pożądane towary.

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *